click tracking
     STARTSIDAN       ALLMÄNT       FOTO       KONSERTER       RECENSIONER       POESI       RESOR       RECEPT



Laleh på Scandinavium
2012-04-21, 15:49:57


I går var jag på Scandinavium i Göteborg och såg Laleh.

Hade ringt till Luger, som arrangerade konserten, dagen innan för att fråga om man fick ha med sig kamera, och då fick jag till svar att man fick ha kamera men inte några större objektiv. Så jag tog med mig systemkameran med mitt minsta objektiv. Vi var på plats tjugo minuter innan insläpp och då var det inte så jättemycket folk där. Klockan 18.30 öppnades dörrarna, där jag blev stoppad för att jag hade en kamera med löst objektiv. Fick gå och prata med en föreståndare som var väldigt sjysst, så jag fick hänga in kameran i garderoben i alla fall! Hade med mig en extra kamera också, så det blev lite bilder ändå. Och trots strul med kameran hamnade vi längst fram vid stängslet.

Ungefär vid 19.45 kom alla musiker utom Laleh ut på scenen. De började spela Sjung och man hörde bara Lalehs röst från bakom scenen. Efter det stillsamma introt kom hon in på scenen med massa energi och sjöng Vårens första dag. Hon fortsatte med några fler låtar från den senaste skivan innan hon blandade in lite äldre låtar.

In the comet var väldigt magisk, med en stor rund lampa som skulle föreställa en komet och en del rök. Och den fortsatte i Snö, magin. Så vacker och mäktig låt. Mot slutet av den kom fyra barn in på scenen som dansade balett och kastade upp glitter i luften.

Han tuggar kex spelades i en väldigt annorlunda version, en rockig version med elgitarr. Det var inget fel på den, men den akustiska versionen går inte att slå. Under Invisible (my song) gick hon runt och improviserade med bandet samtidigt som hon presenterade alla. Väldigt duktiga musiker allihop! 

Laleh sjunger ju som en gudinna live också! Hennes klara, vackra röst är minst lika bra live som på skiva. Det var en väldigt fin konsert, dock tyckte jag att en del av låtarna saknade den tyngden som känns på skivan. Som att musiken kändes lite mer ytlig och inte lika djup som på skiva. Men jag är så glad att jag var där och man smittas ju av Lalehs enorma glädje och energi när hon står på scen! Vackert!


Låtlista
Sjung
Vårens första dag
Elephant
Here I go again
Samuel
Live tomorrow
In the comet
Snö
Du följer med mig
Big city love/Frada
Han tuggar kex
Invisible (my song)
Some die young
Ängeln i rummet

Extranummer
Hide away
Who started it
Bjurö klubb
Some die young





Live tomorrow


In the comet


Snö


Hide away
Trackback


   Totalt:
   Denna månad:
   Denna vecka:
   I dag:



RSS 2.0