click tracking
     STARTSIDAN       ALLMÄNT       FOTO       KONSERTER       RECENSIONER       POESI       RESOR       RECEPT



The National på Forum i Köpenhamn
2013-11-05, 23:10:00


I lördags, den 2 november, såg Emilia och jag The National på Forum i Köpenhamn. 
 
Vi kom dit ungefär en halvtimme efter att dörrarna hade öppnats. Förra gången när vi såg dem på KB-hallen var där inte så mycket folk och vi kunde ta plats längst fram vid scenen, men här var det hur mycket folk som helst - närmare 10 000 människor! Vi fick nöja oss med att stå i mitten fast lite längre bak.
 
Klockan 20.00 började förbandet, This is the kit, som var ett engelskt folkrockband. Det måste ha varit det tråkigaste och mest sövande förband jag varit med om. Verkligen antipepp! 
 
Efter en lång väntan (kändes det som i alla fall), klockan 21.10, började det bli intressant! Under ett par låtar (vet inte vad det var för några) fick man se bandet backstage på en stor skärm. Och sedan när de försvann från skärmen kom de ut på scenen och öppnade upp med första låten från senaste skivan, I should live in salt.
 
Det kändes som en ganska lugn början på konserten med låtar från de två senaste albumen. Sorrow är ju alltid fantastiskt vacker, men jag kände att lyftet kom med Afraid of everyone. Några andra favoriter var Squalor VictoriaBrainyGraceless och About today
 
Efter tjugo låtar gick bandet av scenen men blev inklappade igen och körde Humiliation från senaste skivan - en av låtarna jag hade hoppats mest på, och den var grym! Under nästa låt, Mr. November, började sångaren promenera runt ute bland publiken. Emilia och jag ångrade att vi hade ställt oss i mitten och inte lite åt sidan där han gick ut, men helt plötsligt kom han bara gående rakt mot oss och vi var som småtjejer som fick röra vid vår idol. ;) 
 
Avslutet var likadant som när vi såg dem för tre år sedan med allsång till Vanderlyle crybaby geeks. Det kändes som att de hade kunnat förnya det lite, men allt som allt var det en fin konsert på två timmar och tjugofyra låtar. Jag fick höra de två låtar som jag hade önskat mest - Pink rabbits och Humiliation. En fullträff hade ju varit om de spelade Ada och Available också, men det hade jag inte riktigt förväntat mig. 
 
Underbart! Och vi har redan bestämt att vi ska gå på nästa konsert med The National som hålls här i närheten! 
 
 
Låtlista
I should live in salt
Don't swallow the cap
Sorrow
Bloodbuzz Ohio
Demons
Sea of love
Afraid of everyone
Conversation 16
Squalor Victoria
I need my girl
This is the last time
Brainy
Abel
Apartment story
Slow show
Pink rabbits
Graceless
England
About today
Fake empire
 
Extranummer
Humiliation
Mr. November
Terrible love
Vanderlyle crybaby geeks
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

The National - Afraid of everyone


The National - Squalor Victoria


The National - Brainy


The National - Humiliation








Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Trackback


   Totalt:
   Denna månad:
   Denna vecka:
   I dag:



RSS 2.0