click tracking
     STARTSIDAN       ALLMÄNT       FOTO       KONSERTER       RECENSIONER       POESI       RESOR       RECEPT



Stockholm
2016-05-08, 22:25:00


Måndagen den 2 maj
 
Klockan 09.00 tog jag min lilla resväska och lämnade lägenheten. Jag åkte först med öresundståget till Hässleholm, och därifrån gick snälltåget mot Stockholm. Det var så varmt och kvavt på tåget, men jag överlevde till 14.30 då jag var framme. Jag letade upp tunnelbanan som gick till Danderyds sjukhus och åkte dit. Väl där mötte Anna upp mig! Vi har haft kontakt med varandra i stort sett varje dag sedan september, men det var första gången vi träffades. Det var lite pirrigt, men så himla kul! 
 
Vi åkte hem till Anna i Åkersberga och där fick jag även träffa hennes söta undulater Tiki och Lillan. På kvällen fick jag umgås med hela familjen, som var hur go som helst! Hennes man grillade och vi satt ute i solen och åt. 
 
Därefter blev det kaffe och vi satt och pratade. Jag blev även spådd, så nu är det bara att vänta och se om spådomen slår in! Supermysig kväll! 
 
 
 
Tisdagen den 3 maj
 
På tisdagen gick vi upp vid 07.00 för att lämna pojkarna i skolan. (De måste vara de gulligaste ungar jag träffat!) Vi åt frukost och pratade med Tiki och Lillan. Därefter gick vi en runda till affären och till lilla parken där vi matade änder, kråkor och kajor. Vilket underbart väder och så fridfullt att bara sitta där. Vi gick hem och fikade med kaffe och biskvi. Sedan åkte vi in till centrum, tittade i några affärer och satte oss på ett fik där.
 
16.30 tog jag tåget tillbaka till Stockholms central där Christoffer mötte upp mig. Vi åt sushi och efter det åkte han hem till sig och jag åkte till Medborgarplatsen för att gå på konsert. Det var någon slags festival på Debaser som kallades Ett annat Ryssland. Det var jag och en massa rysktalande människor, kändes nästan som att jag var i Ryssland. Vid 20.00 började konserten med Diana Arbenina och jag stod längst fram (bakom sittplatserna). Så himla kul att se henne, och jag är så imponerad över hur duktig hon är! 
 
Efter konserten åkte jag hem till Christoffer i Alvik. Vi satt uppe och snackade och lyssnade på musik en stund innan det var dags att sova. 
 
 
 
Onsdagen den 4 maj
 
På morgonen åt vi frukost på balkongen. En vecka tidigare snöade det och nu var det hur varmt och skönt som helst! Efter frukosten begav vi oss in till stan. Vi gick mycket, tittade in i några affärer, fotograferade och åt glass. Jag var väldigt trött, men vi hittade några ställen att vila på en stund. Vi hittade också till den smalaste gränden, vi och alla andra turister.
 
Efter mycket gående och sol gick vi in på Fotografiska. Där tittade vi på all fotokonst och sedan i lilla butiken. Jag hittade två fina magneter att köpa av Vee Speers. Jag hade redan två sedan innan, så nu blev det en liten fin kvartett. 
 
Efter detta var vi mycket hungriga och letade upp en restaurang att äta på. Jag åt vitlöksbrässerad kycklingfilé med ris och sås. Vi åkte sedan tillbaka till Christoffers lägenhet där vi spelade TV-spel, såg film och slappade resten av kvällen. 
 
 
 
Torsdagen den 5 maj
 
Denna dag tog vi sovmorgon! Efter frukost begav vi oss till Naturhistoriska riksmuséet och Cosmonova. Där såg vi filmen En resa bland korallreven på en stor kupolformad duk. Filmen var sådär, och man blev nästan lite åksjuk, annars var det en ganska trevlig upplevelse. Vi stannade kvar och tittade lite på utställningarna innan vi åkte tillbaka mot centrum. 
 
Vi gick till hans jobb för att förvara min väska, och passade på att fika och spela bordtennis där. Sedan tog vi en runda till i solen och tittade på det fina landskapet innan mitt tåg gick hem vid 18.20. Denna gången var det X2000 och jag var hemma på ett kick, kändes det som i alla fall. Jag var hemma i lägenheten igen vid 22.50.
 
 
 
Det var några riktigt härliga dagar med sommarväder! Jag är så glad över att äntligen ha fått träffa Anna och hennes gulliga familj! Halsbandet på bilden ovan fick jag av henne, hon har sådan talang! Jag fick även den lila saken av henne. (Kan ni gissa vad det är?) Jag hoppas att vi kan ses snart igen, min fina vän! 
 
Jag är också glad över att jag var på konserten med Diana Arbenina. Det hade varit lite roligare om hon haft hela bandet (Ночные Снайперы) med sig, men det var fint ändå! 
 
Och fint att träffa Christoffer igen och att se lite av Stockholm. Jag längtar tillbaka. Det är verkligen en fin stad och jag gillar att det är så lätt att ta sig till olika ställen. Hoppas att jag snart är tillbaka igen! 




Britt-Helene Andersson

Så mysigt du har haft det. Vilken tur med vädret.
Kram ❤️
Mamma

Svar: Ja, jag är såå nöjd med min lilla resa, och vädret! :) Kram! <3
Emma

2016-05-09, 07:18:36
URL: http://flygerochfar.blogg.se/
Gabriella

Så fina bilder! Det verkar som att du hade några underbara och innehållsrika dagar i vår vackra huvudstad. Härligt!! Kram fina Emma ❤️ Gabriella

Svar: Tack så mycket Gabriella! :) Ja, det var riktigt härligt! Stockholm är så fint!! Kram Gabriella! <3
Emma

2016-05-09, 10:30:08




Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Trackback


   Totalt:
   Denna månad:
   Denna vecka:
   I dag:



RSS 2.0