click tracking
     STARTSIDAN       ALLMÄNT       FOTO       KONSERTER       RECENSIONER       POESI       RESOR       RECEPT



Lisa Ekdahl på Kulturkvarteret i Kristianstad
2017-04-06, 22:46:00


I tisdags den 4 april såg jag Lisa Ekdahl på Kulturkvarteret i Kristianstad. På plats träffade jag Barbro och Albert och vi satt alla på första raden men på varsin sida. 

Jag lyssnade mycket på Lisa Ekdahl runt 2004 och min favoritskiva var då Bortom det blå. Jag gillade också hennes jazzskivor med Peter Nordahl Trio. De senaste åren har jag inte lyssnat lika mycket, men jag har aldrig slutat gilla henne. 

Konserten börjde klockan 19.00 och inleddes med låtar från det nya albumet När alla vägar leder hem. Några av dessa var tolkningar av andra artisters låtar från programmet Så mycket bättre. Jag gillar verkligen Magnus Carlssons låt Det värsta av allt. Texten är riktigt fin och Lisa gör en fin tolkning av den. Annars gillar jag många av hennes gamla låtar och blev glad när hon spelade Att älska är större, Hon förtjänar hela himlen, Gå dit ifall du minns och Du var inte där för mig. (Den sistnämnda kan vara min absoluta favorit.) Jag tycker också om hennes nya låt När alla vägar leder hem. Jag hade inte haft något emot att höra Heavenly shower, Happiness is brief, Benen i korsOlyckssyster eller Hjärtat var rispat, men man kan ju inte få allt. 

Bandet bestod av M
athias Blomdahl (gitarr), Fredrik Dahl (trummor), Josef Zackrisson (elbas) och Milton Öhrström (piano). Konserten började med hela bandet på scen. Efter den sjunde låten började ett duoparti med Lisa Ekdahl och Mathias Blomdahl, då Lisa också tog fram sin gitarr. Detta varade under sju låtar och kändes lite långt. Sedan kom i alla fall hela bandet tillbaka, och ytterligare en låt framfördes innan Lisa Ekdahl tog en paus bakom scenen. Under denna tid sjöng Mathias Blomdahl och Josef Zackrisson Främmande fågel som en duett.

Konserten varade till klockan 20.45, alltså i 1 timme och 45 minuter. Jag tycker att det var en bra konsert med en bra blandning av låtar. Jag tycker också att hennes röst är ännu bättre live än på skiva! Hon hade trevliga mellansnack och hon känns som en väldigt sympatisk person. Det enda som var synd var att jag inte hade med min systemkamera då jag fått veta innan konserten att det var förbjudet med kamera. Annars är jag nöjd! 


Låtlista
Sun Ra
Amelia
Famna jorden
Det värsta av allt
Välkommen morgon
Flyg vilda fågel
Skäl att vara motvalls
Dom band som binder mig
Lite svikt i steget
Bortom det blå
Att älska är större
Hon förtjänar hela himlen
Gå dit ifall du minns
Där ser du själv hur högt du når
Ryggradslös värld
Främmande fågel
Öppna upp ditt fönster
Om bara du
När alla vägar leder hem

Extranummer
Du var inte där för mig
Vem vet

Extranummer
Din slöserska


 
Lisa Ekdahl – Hon Förtjänar Hela Himlen 

Lisa Ekdahl – När Alla Vägar Leder Hem

Lisa Ekdahl – Vem Vet


Lisa Ekdahl – Din Slöserska




Britt-Helene Andersson

Det verkar ha varit en bra konsert. Fotona blev fina än om du inte hade bästa kameran med dig. 😊

Svar: Tack! :) Ja, det var kul att vara där! Nu vill jag gå på fler konserter! :D
Emma

2017-04-07, 08:39:22
URL: http://flygerochfar.blogg.se/




Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Trackback


   Totalt:
   Denna månad:
   Denna vecka:
   I dag:



RSS 2.0