click tracking
     STARTSIDAN       ALLMÄNT       FOTO       KONSERTER       RECENSIONER       POESI       RESOR       RECEPT



Tankeläsning
2014-07-20, 22:41:00


Jag tog fram en bok igen som jag läst för ett tag sedan. Den heter "De TIO dummaste misstagen klyftiga personer gör" och är skriven av Arthur Freeman och Rose Dewolf. Det finns en hel del tänkvärt i den. 
 
Kapitlet som handlar om tankeläsning känns såå jag, och jag gissar att de flesta känner igen sig mer eller mindre. Jag måste ge er några utdrag från kapitlet som känns så klockrena.
 
 
Utdrag från sidan 80-81:
 
Rita kommer hem från arbetet före sin man, Tom. Hon skriver en lapp till honom där det står att hon åkt till snabbköpet för att handla och är tillbaka inom en timme. När hon kommer tillbaka, nertyngd av kassar, ser hon Toms bil på garageuppfarten, så hon utgår från att han är hemma. Under det att Rita kånkar in varorna i köket känner hon irritationen växa inom sig.
 
"Varför kommer han inte och hjälper till?" tänker hon. "Han vet att jag varit i affären. Han vet att jag arbetat hela dagen precis som han. Men vad rör det honom? Han bara sitter där i vardagsrummet och läser sin tidning, medan jag får slita. Han tänker aldrig på någon annan än sig själv."
 
Det här säger Rita bara till sig själv. Till Tom har hon inte sagt något alls. Hon har till exempel inte ropat på honom: "Raring, skulle du kunna ge mig ett handtag med kassarna?" Hon förväntar sig att Tom ska läsa hennes tankar. Hon räknar med att han, rent intuitivt, utan att hon frågar, ska förstå att hon vill ha hjälp. Och nu är hon arg för att Tom inte har motsvarat hennes outtalade förväntningar. Hon vill att Tom ska vara klärvoajant.
 
Därtill kommer att hon förutsätter att hon kan läsa hans tankar. Hon utgår från att Tom säger sig: "Jag vet att hon vill att jag ska komma och hjälpa till, men jag har ingen lust, så jag låtsas att jag inte hört henne."
 
Rita skulle kanske invända att det här inte alls handlar om tankeläsning. "Jag skrev ju en lapp om att jag var och handlade, och det betyder att jag har en massa kassar med mig hem. Han behöver inte vara tankeläsare för att inse att jag behöver hans hjälp. Naturligtvis är det så att han bara struntar i mig."
 
Men faktum är att det skulle kunna förhålla sig så att Tom varit så uppslukad av nyheterna att han helt enkelt inte hört henne komma och att han därför inte är medveten om att hon behöver hans hjälp just nu. Eller att Tom vid tidigare tillfällen erbjudit sig att hjälpa henne men att Rita då sagt: "Nejdå, det behövs inte. Sitt kvar och läs, du." Så han tror att han läser hennes tankar också den här gången och förväntar sig samma svar. 
 
En annan möjlighet är att Tom faktiskt inte sitter i rummet intill och läser tidningen, trots att bilen står där. Kanske har grannen bett honom om ett handtag. 
 
Om Rita hade ropat: "Nu är jag hemma, Tom. Kan du hjälpa mig med kassarna?" och han då hade svarat: "Nej, jag sitter hellre här med tidningen", då hade Ritas ilska varit befogad. 
 
Kontentan är att Rita inte kan veta vad Tom tänker om hon inte frågar honom. Och han kan inte veta vad hon tänker om hon inte talar om det för honom. Om man bara utgår från att det förhåller sig si eller så löper man risken att ha fel.
 
 
Utdrag från sidan 88:
 
Tankeläsning ställer till problem för oss när vi tror att vi kan läsa tankarna
- hos alla människor
- och träffa helt rätt
- hela tiden
 
när vi i själva verket endast kan gissa oss till tankarna
- hos en del människor
- bara på ett ungefär och
- långt från alltid.
 
 
Utdrag från sidan 92-93:
 
Tom tror att Rita är arg på honom. Hennes läppar är ett smalt streck. Kroppen är som en spänd fjäder och hennes vanliga muntra hejsan lyser med sin frånvaro. 
 
Toms första reaktion är skuldkänslor. "Hon är fortfarande sur på mig för att jag inte hjälpte till med kassarna i går." Hans nästa reaktion är ilska: "Hur skulle jag kunna veta att hon ville ha hjälp? Att hon alltid ska förstora upp allting."
 
Om Tom i stället för att hänge sig åt tankeläsning frågar Rita: "Är det något som är på tok?" kanske hon skulle svara: "Ja. Jag har haft det så stressigt hela dagen. Jag är helt slut och huvudet känns som om det håller på att gå i bitar."
 
Alltså, bara för att du korrekt kan avläsa sinnesstämningar är det inte säkert att du har gissat rätt ifråga om orsaken. Och även om du har gissat rätt tidigare gånger betyder det inte att du har rätt den här gången. 








Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Trackback


   Totalt:
   Denna månad:
   Denna vecka:
   I dag:



RSS 2.0