click tracking
     STARTSIDAN       ALLMÄNT       FOTO       KONSERTER       RECENSIONER       POESI       RESOR       RECEPT



Studiebesök i Lund
2008-04-17, 22:18:40


I dag har jag varit på studiebesök i Lund med klassen! :)

På förmiddagen var vi på Ronald McDonald-huset som ligger intill sjukhuset. Innan vi gick in sa Annci, vår lärare, att hon tyckte att någon skulle skriva om dagen och sedan skicka in det till tidningen "Läkarsekreteraren". (Gissa vem som fick uppgiften!) I alla fall, Ronald McDonald-huset i Lund byggdes 2003. Det är öppet för barn med alla diagnoser och det finns plats för 20 familjer. När barnen är där kommer de ifrån sjukhusmiljön, de kan leka och vara med sin familj. Det var ett stort jättefint hus! Bra att det finns! :)

På eftermiddagen lyssnade vi på Magnus Lord som är strategichef på Universitetssjukhuset i Lund. Han berättade om Lean Health Care, vilket är ett nytt arbetssätt som kommer från Toyotas sätt att tillverka bilar. Man vill ta bort allt arbete som inte har något värde för patienten. I dag kan det ta 30 dagar från att patienten har fått en diagnos tills behand­lingen påbörjas. Av de 30 dagarna är det bara 5-6 timmar som det egent­ligen händer något med patienten. I stället för att ha det som det är i dag vill man samordna alla undersökningar och möten med sjukvårds­personalen. På så sätt blir arbetet mycket mer effektivt och det blir bättre både för patienter och personal. Denna föreläsningen var över mina förväntningar! Det var mycket bättre än vad jag trodde det skulle vara. Det var intressant och Magnus Lord var jätteduktig!

Klockan 15:00 var det slut och jag åkte hem. Det känns faktiskt som att jag har hunnit med en hel del i kväll! Jag har fixat med brev, plockat undan lite i lägenheten, klippt Leias klor och gjort Anncis uppgift. Jag har ju till och med haft tid över till bloggen! ;)

Jag är sugen på att köpa en Macbook! Men får väl vänta åtminstone till hösten. Hade varit nice med en bärbar, och jag har bestämt mig för att jag vill ha en Mac. Men jag får väl drömma lite till! ;)




Milia

Hej! Det var faktiskt kul i Lund, trodde det skulle bli lite långtråkigt på föreläsningen men det var intressant. Kul att ni slipper dubbel hyra, du sparar ju nästan i en dator på det! Ha det bra!
Kram

2008-04-19, 18:37:23
URL: http://encephalon.blogg.se
Daniel

Trevligt med lägenheten. Jo, gitarren äv väl # 1 antar jag. Gick aldrig på musikskola faktiskt förutom elbas som jag spelade i 2:a klass lite. Håller på att smälla ihop ett nyt grandiost projekt. Kul ska det bli. Japp, Emilia är riktigt snabblärd som trummis! Trum-cirkeln hos SFR är nytt för höstterminen 08! De tänkte ha det läsåret 2007 också men det fanns för lite sökande.

2008-04-20, 17:41:11
URL: http://www.bloggzilla.blogg.se
Milia

Oj då! 800 kronor, det var inte dåligt! Jag har inte lite ångest, utan mycket... Just nu vill jag verkligen inte att det ska bli måndag, någonsin.. Men som du sa, det blir kanske bättre när man väl kommer igång.. Kram!

2008-04-20, 21:47:30
URL: http://encephalon.blogg.se




Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Trackback


   Totalt:
   Denna månad:
   Denna vecka:
   I dag:



RSS 2.0