click tracking
     STARTSIDAN       ALLMÄNT       FOTO       KONSERTER       RECENSIONER       POESI       RESOR       RECEPT



Kärlek - en betraktelse
2011-08-11, 14:39:14


Håller på att läsa Kärlek - en betraktelse av Alain de Botton just nu, har bara några få kapitel kvar. Det är en blandning av en kärleksroman och en studie om kärleken. Ganska intressant! Känner igen mycket av det som står.




Utdrag:

Illusioner är inte skadliga i sig; de gör bara ont när man är ensam om att tro på dem, när man inte längre förmår skapa en miljö där de kan fortleva.


Det är inte det att jag inte vill ha dig, det är snarare det att jag är rädd att jag bara ska vilja ha dig, för att jag ska upptäcka att det inte finns något kvar av mig.

Vi började till och med få en historia. Kärleken tycks av nödvändighet vara kopplad till berättelser.

Dessa anekdoter ägde i sig inget intresse. I de allra flesta fall var det bara Chloe och jag som uppskattade dem, på grund av de biassociationer de gav oss. Men dessa ledmotiv var viktiga därför att de gav oss en känsla av att vi inte på långa vägar var främlingar för varandra, att vi hade genomlevt saker tillsammans och kom ihåg den innebörd de hade för oss. Hur obetydliga dessa ledmotiv än var, så fungerade de som ett kitt, det förtrolighetens språk som de hjälpte till att skapa var en påminnelse om att Chloe och jag hade byggt en slags värld tillsammans.

Kanske är det sant att vi inte existerar förrän en annan människa dyker upp och ser att vi finns, kanske kan vi inte prata ordentligt förrän det dyker upp en annan människa som förstår vad vi säger; vi är med andra ord inte helt levande förrän vi är älskade.

Denna oförmåga att att leva i nuet kan förklaras med att vi är rädda för att behöva lämna det relativa skydd som förväntan och minne erbjuder och därmed tvingas erkänna att detta med största säkerhet är det enda liv vi kommer att leva.

Att acceptera att jag var lycklig med Chloe vore detsamma som att acceptera att alla mina ägg, riskerna till trots, nu befann sig i hennes korg.

Det är lättast att acceptera lyckan när den är ett resultat av det man själv kan kontrollera, det man har uppnått efter stora ansträngningar och tankemöda. Men den lycka jag uppnått tillsammans med Chloe hade inte uppstått som ett resultat av någon individuell prestation. Den var helt enkelt följden av att jag, med hjälp av ett mirakulöst gudomligt ingripande, hade funnit en person vars sällskap var värdefullare för mig än nästan alla andra människors i hela världen. Denna typ av lycka var farlig just av den anledningen att den led sådan brist på självständig varaktighet. Den oro som låg i min kärlek till Chloe var delvis en oro över att befinna sig i ett läge där grunden för lyckan så lätt kunde försvinna, där Chloe plötsligt kunde få för sig att tappa intresset, dö eller gifta sig med någon annan.

Man kan skapa problem bara genom att tänka på dem. Att vara fri att tänka är detsamma som att våga ta risken att snubbla över sina demoner.








Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Trackback


   Totalt:
   Denna månad:
   Denna vecka:
   I dag:



RSS 2.0