click tracking
     STARTSIDAN       ALLMÄNT       FOTO       KONSERTER       RECENSIONER       POESI       RESOR       RECEPT

Bulgarien
2011-07-28, 00:19:21

Onsdagen den 20 juli

Klockan 11.30 lämnade Oskar och jag Mölndal med våra resväskor. Tog buss till Landvetter flygplats, checkade in och sen gick planet vid 15.15. Min första flygtur! Det kändes bättre än vad jag hade förväntat mig och efter cirka 3 timmar var vi framme i Varna. Där väntade transferbussen som skulle ta oss till hotellet i Albena. Det tog ungefär 45 minuter dit. Checkade in på hotellet, sen gick vi ut och åt oxfilé.

Torsdagen den 21 juli

Andra dagen åt vi hotellfrukost. Det fanns mycket att välja på, men brödet var väldigt torrt och allting smakade mer eller mindre konstigt. Ingen höjdare!

I alla fall så bestämde vi oss för att åka till Dobrich. Vi gick bort till busstationen där vi fick ta en minibuss. Resan tog ungefär 40 minuter, kändes dock mycket längre eftersom vi fick stå upp hela vägen och bussen var så varm. Väl framme gick vi runt i stan, det kändes ganska slitet och fattigt. Det gick runt hemlösa hundar lite överallt. Annars var där mest skoaffärer. Åt pizza på ett ställe, en lite mindre pizza för bara 3 лв (ungefär 15 kronor). Efter det gick vi in i en livsmedelsbutik. Där blev vi övervakade precis HELA tiden; Det var en kille som jobbade där som följde varje steg vi tog, men han ville nog mest hjälpa till. Köpte två flaskor rosévin för 4.60 лв (mindre än 20 kronor). Allting var väldigt billigt i Dobrich.

Efter några timmar tog vi minibuss tillbaka. Bytte om till bikini och gick till stranden som låg cirka 200 meter bort. Så det blev ett dopp i havet på kvällen, skönt! :)

Fredagen den 22 juli

Tredje dagen tog vi det mest lugnt. Låg och solade vid poolen en stund. Sedan tänkte vi gå till Kranevo, en liten stad som låg 4-5 km bort. Dock var det så varmt att vi inte kom så långt. Hittade i stället en restaurang vid havet där vi åt middag. Tog varsin drink efter det.

Lite överallt fanns det häst och vagn. Kändes som att hästarna fick springa runt där i värmen dygnet runt. Tyckte så synd om dem. De verkade inte ha något roligt liv.

Lördagen den 23 juli

Fjärde dagen tänkte vi att vi skulle ta bussen till Nesebar. Det skulle gå att byta buss i Varna. På vägen till busstationen blev vi stoppade av en taxichaufför, Dimchu Iliev. Han sa att det var omöjligt att ta buss dit och komma hem samma dag, men om vi åkte med honom kunde han ta oss dit på två timmar, vänta på oss där i fyra timmar och sedan köra oss tillbaka igen. Det skulle kosta 400 kronor var, vilket kändes ganska mycket, men efter en stunds velande bestämde vi oss för att gå med på det.

Som han sa så var det en lång resa dit. Vi trodde inte att det låg riktigt såå långt bort. Men vi fick se en del av landet när vi åkte och chauffören var jättesnäll och trevlig. Efter lite mer än två timmar var vi framme. I Nesebar fanns det en ny stadsdel som låg på fastlandet, men den gamla staden låg på en halvö, det fanns en liten bro över dit.

Vi gick runt lite och alla ville ha in oss på sina restauranger och att vi skulle köpa deras grejer. Det var en man som drog in oss (bokstavligt!) på en restaurang. Vi fick springa därifrån när de vände ryggen till. :P Överallt blev man stoppad och förföljd i affärerna! Där stod kvinnor lite varstans och sålde halsband/armband; De stoppade en direkt, satte armband längs hela armen, halsband till det och skulle visa alla färger som fanns. Jobbigt! Det var i alla fall en fin stad, kändes lite äldre. Åt pizza på ett ställe innan Dimchu körde oss hem igen.

Söndagen den 24 juli

På söndagen följde vi med på Vings utlykt till Varna. Först blev vi avsläppta vid Theotokos katedral. Gick runt på stan i 2,5 timme. Där var lite mer internationella affärer och det kändes modernare än Dobrich. Det kändes ändå inte som en rolig stad direkt. Lyckades ta oss till zigenarmarknaden också efter en del frågande. Där fanns skor, sportkläder och massa frukter, grönsaker och bär. Tog en titt inne i katedralen innan bussen gick vidare till Varna Mall.

Vi fick gå runt på köpcentrat i lite mer än 2 timmar. Hittade en fin kjol på Newyorker, antar att samma finns här men jag köpte den i alla fall. Oskar köpte tvål och duschcreme som luktade melon/persika. Annars blev det inte mer shopping där. Bussen var tillbaka i Albena igen vid 16.30.

På kvällen åt vi på ett ställe som hette Old House som låg vid stranden. De var trevliga där, han som serverade oss kunde lite svenska till och med. De satte fram flaggor på alla bord som visade vart man kom ifrån.

Efter middagen gick vi genom en park där vi hittade världens sötaste kattunge! Den var helt underbar! Jag tog upp den och klappade den och sen somnade den i min famn. Ville verkligen ta med den hem! Var säkert hos den i en timme.

Måndagen den 25 juli

På måndagen slappade vi mest, solade och badade i poolen. Gick runt i Albena och kollade. På kvällen tog vi varsin drink vid hotellet. :)

Tisdagen den 26 juli

Sista dagen i Bulgarien. Började med att åter igen sola och bada i poolen. Sedan åt vi på samma restaurang som vi åt på första kvällen. Det blev oxfilé, pommes frites, rödvinsås och vitlökssmör. Verkligen supergott!

Efter det tog vi en ganska lång promenad vid havet. Gick en bit utanför Albena. Träffade på två katter till, en som var superkelen.