click tracking
     STARTSIDAN       ALLMÄNT       FOTO       KONSERTER       RECENSIONER       POESI       RESOR       RECEPT



Vakentimmar
2011-09-13, 22:46:05


Tänkte göra lite reklam i dag för denna blogg – vakentimmar.blogspot.com

Den är värd ett besök! Okej, nu är det ju min Oskars blogg, men i alla fall! Jag tycker framför allt om poesin, väldigt vackra texter och jag önskar att jag hade kunnat skriva så. Tycker att han använder språket på ett fint sätt och skriver tänkvärda saker. Vissa texter är som små romantiska historier. Tänkte i alla fall välja ut några av mina favoriter och publicera här. Det finns även en bok som heter Vakentimmar som går att köpa här. :)



från drömmande kärlek till vaknande kärlek

jag är rädd för att bränna upp mitt förflutna
och råka spara askan
rädd för att bränna upp min framtid
och bli kvar med drömmarna
rädd för att röra händer som är förflutna

jag längtar efter dig när du inte är här fysiskt
jag längtar efter dig än mer när du inte är här psykiskt
jag känner mig in i dig om nätterna
men är rädd för att tänka mig ut ur dig
så är det ofta med kärlek
man känner sig in och man tänker sig ut
man lär sig orden
men aldrig språket



isärvarande
jag är dåvarande i flera människors liv
kommer jag bli dåvarande i ditt?
förlängesenvarande?
jag är rädd för att odla en framtid
som liknar det förgångna

du berättar att du inte tycker om mörker
att det är som att vara under vatten
och plötsligt inse att man inte får någon luft
du säger att mörkret är stadigare
det går inte att hämta ljus som det går att hämta luft
ändå kippar du efter ljus
de nätter då jag somnar på fel sida dig

jag slår hellre rot i människor än i platser
flyttar hellre min hand närmare någon
än bygger upp en karriär i en stad långt bort
jag vill alltid vara närvarande
men blir isärvarande när jag vaknar upp
på fel sida dig



vade mecum
regnet föll andfått ner
medan stjärnorna slog mot fönstret
nätterna hade slutat vara linjära
vi brukade uppfatta dem så
men tiden rör sig alltid åt flera håll

du tänkte att en promenad vore bra
du tänkte att om du rör dig kommer
världen inom dig att göra detsamma
men världen rör sig hela tiden
även hos de som sitter still
det handlar bara om att följa efter den
eller låta bli
om ens kropp bara består av det förgångna då?
då är det dags att röra sig

det är viktigt att se på det förflutna
som något man har passerat
att man alltid går framför det
så att minnen ska ha så lite inflytande på oss som möjligt

det är svårt att hitta fram i nuet
när varje väg leder fram till ens minnen
det förgångna leder lätt till svartsjuka
att känna sig som en av flera floder
men vilja vara den enda som leder ut till havet

dessa tankar fick mig att spricka upp
jag lät världen kastas ut
för att återvända på kvällen med något nytt
kanske kände jag att världen hade öst på länge nog
jag behövde inte bli täckt av fler städer
fler människor
kroppen förminskas inte med åldern
men man lär sig att man inte behöver
fyllas av så många människor som möjligt
antal är alltid irrelevant

min största rädsla är att vara tillfällig
våra liv är måhända tillfälliga
men vi vill sällan vara tillfälliga i andras
stanna
var? överallt
där jag rör mig
där jag kommer röra mig
där jag andas
där jag slutar andas
jag tittar upp mot taket
dagen börjar återvända
stjärnorna har slutat slå mot fönstret
natten simmar ut
jag kröker mig in i din kropp
världen öser på
nu och sen kan inte särskiljas
ett tvillingpar gör en försiktig kullerbytta i din mage
ditt ansikte blir mitt hem
där finns ett rum
en tid att sova i






Marie

Sååå fint skrivet av Oskar, OCH av dig också så klart!

MEN, nu är det lite fusk...

Du fick många fler än mig idag pga detta, hm...

Jag får tänka ut något... :) Kram

2011-09-14, 22:04:22




Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Trackback


   Totalt:
   Denna månad:
   Denna vecka:
   I dag:



RSS 2.0