click tracking
     STARTSIDAN       ALLMÄNT       FOTO       KONSERTER       RECENSIONER       POESI       RESOR       RECEPT



Miss Li - Tangerine dream
2012-12-09, 22:56:00


Miss Li - Tangerine dream
Releasedatum: 2012-10-10

Jag tror att det var i våras jag började lyssna på Miss Li, eller Linda Carlsson som hennes riktiga namn är. Det var en vän som introducerade mig genom att spela upp en låt för mig som han gillade, I heard of a girl. Då visste jag knappt vem hon var, men jag höll med honom om att det var en bra låt. Jag bestämde mig för att kolla upp henne mer och började lyssna på albumet Dancing the whole way home som I heard of a girl är med på. Sedan var jag fast!

Dancing the whole way home, som är hennes fjärde album, har jag behållit som favorit, även om jag har lyssnat på och gillar hennes andra album med. Jag tycker att den skivan har ett lite annorlunda sound, och det tycker jag att Tangerine dream som släpptes i oktober i år också har. Kanske är det därför den har gått rakt in i mitt hjärta och är ganska välspelad vid detta laget.

Tangerine dream är en riktigt bra skiva, och singlarna My heart goes boom, Plastic faces och It ain't over tycker jag är några av de bästa låtar Miss Li gjort. Alla låtar på skivan har Linda Carlsson skrivit tillsammans med Sonny Gustafsson, som också är med som (bland annat) gitarrist i hennes liveband och på skivan.

Texterna är inte så svåra att förstå, men det är väl lite Miss Lis grej att vara rak på sak. Åter igen sjunger hon om olycklig kärlek och om "alla dessa män" som sviker och bedrar. I texterna pendlar hon mellan att vara den där starka kvinnan som klarar sig själv (Golden retriever och Clever words) och att vara en skör tjej som är rädd för att bli lämnad (A darker side of me). Hon sjunger också om vår västerländska livsstil, om hur styrda och beroende vi är av internet, mode och utseende medan människor i andra delar av världen har det svårt (Plastic faces). I texterna känner man att Miss Li är en jordnära och genuin tjej som inte är mycket för pengar och prestige.

Musiken är bra, de flesta av låtarna är riktigt svängiga. Blåsinstrument som trumpet och saxofon har funnits med på tidigare skivor, och så även på denna. Det som är lite mer nytt är stråkarrangemangen, som man hör mycket i Clever words. Sången är fantastiskt, och om man har sett henne live vet man att den är minst lika bra och intensiv då.

Det enda som hindrar Tangerine dream från toppbetyg är ett par låtar. All those men känns textmässigt som en upprepning av tidigare låtar och melodin är inte så spännande, och Golden retriever tycker jag är lite väl banal. För övrigt känns det som att Miss Li är på topp, och Tangerine dream är en skiva som är väl värd att lyssnas på!
 
 




Emilia

Fin recension :)Du är bra!

Svar: aw, tack emilia! <3
Emma

2012-12-11, 23:55:18
URL: http://emiliahjelmgren.blogg.se
Marie

Det var ingen dålig recension... 😄
Och snygga foto du har tagit!
Hon är fantastisk Miss Li!
Ses i morgon!!
Kram


Svar: tack så mycket! :) ja, visst är hon?! helt underbar! ses i morgon! kram kram!
Emma

2012-12-16, 19:12:53
URL: http://marieclair.blogg.se




Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Trackback


   Totalt:
   Denna månad:
   Denna vecka:
   I dag:



RSS 2.0