click tracking
     STARTSIDAN       ALLMÄNT       FOTO       KONSERTER       RECENSIONER       POESI       RESOR       RECEPT

Laleh - Sjung
2012-02-01, 21:05:00

Laleh - Sjung
Releasedatum: 2012-01-25

För ett tag sedan visste jag inte mycket om Laleh Pourkarim, 29 år. Jag hade hört hennes låt Live Tomorrow, som finns med på det första självbetitlade albumet, och tyckte att den var helt okej. I övrigt hade jag fått en lite negativ uppfattning om henne, och den enda egentliga orsaken till detta var att jag hade hört en konsert med henne på radion för ganska länge sedan som jag av någon anledning inte gillade.

En höstdag när jag satt på spårvagnen i Göteborg blev jag (nästintill) påtvingad att lyssna på hennes låt Bjurö Klubb, som är med på hennes tredje album Me and Simon. Efter ett par lyssningar kunde jag inte låta bli att dra på smilbanden. Jag var tvungen att erkänna att jag hade haft fel, och strax därefter var jag totalt fast i hennes musik.

Sjung är Lalehs fjärde album och det innehåller elva nya låtar, de första åtta på engelska och resterande tre på svenska. Jag hade väldigt höga förväntningar på detta album eftersom hennes tre tidigare har varit fantastiskt bra. Dock måste jag tyvärr säga att Sjung inte riktigt nådde upp till dessa förväntningar. Det är egentligen bara ett par låtar som jag tycker är riktigt bra, Who Started It och In the Comet. Dessa är dock verkligen höjdare! Jag gillar även det första spåret Elephant och hennes singel Some Die Young.

Jag tycker att detta album har tappat mycket av det som känns speciellt för Laleh. Hennes personlighet i låtarna har tonats ner och det verkar som att hon håller sig mycket inom ramen för vad som passar i radio. Det känns som att skivan är lite för välproducerad, vilket gör att Lalehs unika egenskaper i sången och musiken försvinner lite. Det är en mer popig skiva som innehåller mer effekter och mindre spontanitet, vilket jag tycker är synd då det är den naturliga Laleh som jag tycker är mest charmig och intressant.

Med Sjung får man även en bonusskiva som innehåller tolkningarna från TV-programmet Så Mycket Bättre. Tomas Ledins låt Just Nu blir riktigt intressant i hennes lite mer allvarsamma version. Jag tycker även att hennes versioner av Fred (Mikael Wiehe) och Alla Vill Till Himmelen Men Ingen Vill Dö (Timbuktu) är väl värda att lyssna på.

Jag är imponerad över Lalehs musikalitet och hennes skicklighet, allt hennes arbete från att komponera till att producera. Dock kan jag inte ge detta album ett lika högt betyg som de föregående tre. Jag saknar den lite utflippade Laleh som inte är så begränsad, men skivan har verkligen sina höjdpunkter och man kan finna små ljusglimtar lite här och där.

Totalt:
   Denna månad:
   Denna vecka: