click tracking
     STARTSIDAN       ALLMÄNT       FOTO       KONSERTER       RECENSIONER       POESI       RESOR       RECEPT

Stockholm
2012-07-09, 00:27:49

Onsdagen den 4 juli

På onsdagen klockan 08.32 lämnade Oskar och jag Göteborg för en nästan fem timmar lång resa mot Stockholm. Framme på Stockholms central letade vi upp tunnelbanan som skulle gå mot vårt hotell, Elite Arcadia, som låg på Körsbärsgatan vid Tekniska högskolan. Checkade in och lämnade våra saker på rummet.

Sedan tog vi bussen till SubDVD, en liten butik med importerade filmer som låg nära Hötorget. Hittade fyra filmer som jag köpte för sammanlagt 120 kronor. (Dock upptäckte jag nu när jag öppnade fodralet till en av filmerna att skivan saknades, fastän den var inplastad.)

Gick sedan på Gamla stan ett tag, åt glass och fotograferade. Letade upp den smalaste gränden i Stockholm, Mårten Trotzigs gränd. Den var tydligen väldigt populär, alla stod där med sina kameror. Bestämde oss sedan för att äta någonstans och hittade en restaurang med uteservering som hette After. Maten var sådär och servicen väldigt dålig, alltså inget ställe jag vill besöka igen.

Efter besöket i Gamla stan tog vi tunnelbanan till Zinkensdamm på Södermalm och gick upp på Skinnarviksberget. Detta ligger 53 meter över havet med en fin utsikt över Kungsholmen.

Gick inom en affär och köpte med oss lite fika/kvällsmat. Åkte sedan tillbaka till hotellet för att få lite sömn.

Torsdagen den 5 juli

Torsdagen började med hotellfrukost, lyxigt! Det fanns bland annat bröd, bullar, croissanter, olika sorters pålägg, fil, yoghurt, flingor, grönsaker, frukt, olika sorters dricka, muffins och småkakor.

Innan vi åkte till Stockholm hade vi köpt Stockholmskortet för tre dygn, vilket gav oss fria resor i hela Stockholm och fri entré till en hel del saker. Så denna dagen bestämde vi oss för att utnyttja lite av detta.

Så efter frukosten tog vi tunnelbanan till Globen för att prova på SkyView. Det är en åkattraktion med två klotformade kabiner som går på spår längs Globens tak upp till toppen. Den är ungefär 100 meter lång. Där uppifrån hade man fin utsikt över staden.

Tog sedan spårvagnen ut till Djurgården för att besöka Skansen. Vi fick även komma in på Skansen-akvariet med våra Stockholmskort, vilket var det bästa där. Fick gå inne bland söta lemurer som hoppade rundor. De hoppade nästan på en ibland och var inte alls blyga, mitt favoritdjur på Skansen. Fick även se jordekorrar, ormar, apor, spindlar, fiskar, rockor, vargar, björnar och krokodiler med mera.

Åkte sedan tillbaka till Drottninggatan i centrum och åt pizza. Kollade i lite affärer innan vi tog oss tillbaka till hotellet för en kort paus och klädbyte.

Vid klockan 20.30 begav vi oss mot Djurgården igen och Gröna Lund. Jag var sugen på att åka en berg- och dalbana så vi gick runt och kollade vilka som fanns. Bestämde mig för en och gick för att köpa biljetter. Fick då veta att Gröna Lund stängde klockan 22.00 och karusellerna redan 21.45, och inte 23.00 som vi hade läst på deras hemsida, så jag hann inte. Tråkigt! Bestämde oss för att köpa en glass i stället innan vi gick ut därifrån och ställde oss i kö, men efter att ha stått där en stund var klockan stängningsdags och vi fick lämna stället, även utan glass.

Åkte i stället tillbaka till hotellet och tog lite kvällsfika på rummet innan sovdags.

Fredagen den 6 juli

På fredagen efter frukost tog vi tunnelbanan till Slussen och promenerade sedan bort till Fotografiska. De hade fyra olika utställningar, ePic Moments (en hyllning till Olympiska Spelen), Véronique Ducharme (ett bildspel), August Strindberg och Sally Mann (A matter of time). Jag tyckte bäst om Sally Manns fotografier, i alla fall en del av dem var väldigt vackra.

Efter besöket på Fotografiska tog vi tunnelbanan till Medborgarplatsen på Södermalm. Gick längs hela Götgatan och kollade i affärer. Var även en liten stund på Gallerian vid Sergels torg. Det blev inte att jag köpte något, men Oskar hittade ett par skor och ett par byxor.

Åkte tillbaka till hotellet för att lämna av grejerna. Tog sedan bussen till Gröna Lund, denna gång lite tidigare på dagen. Stockholmskortet gällde bara en gång per museum/attraktion, men vi tänkte att vi provar en gång till och ser om det går att komma in utan att betala entré, och det gick. Så nu fick jag åka min berg- och dalbana! Valde en som hette Jetline, den var ganska skakig och inte världens roligaste. Åkte även Katapulten. (Det är som ett torn där man först skjuts upp i luften i full fart, faller ner en bit och sedan åker längst upp i toppen. Där står den still en liten stund innan man faller ner i full fart, åker upp en bit igen och sedan går ner till marken.) Den var 55 meter hög och gick i 60 km/h. Roligt! Sedan köpte vi vår glass också innan vi gick därifrån!

Vid 21.00 kom vi till Södermalm igen där vi letade upp Hjärtats bar. De hade dock sommarstängt så vi letade upp ett annat ställe där vi satte oss ute, Oskar med en öl och jag med en Päronsplitt-drink. Efter ett tag började paret som satt bredvid att snacka med oss. Tjejen hade tydigen bott i Skåne förut i några år. De var riktigt trevliga och tipsade oss om några ställen att besöka. De tyckte att vi skulle gå upp för någon gata där i närheten, så vi gjorde det och fann ännu en fin utsiktsplats. Åkte sedan med tunnelbanan tillbaka till hotellet.

Lördagen den 7 juli

På lördagen var det dags att åka hem igen. Sov lite längre, åt frukost och checkade sedan ut från hotellet vid 12.00. Begav oss mot T-centralen och letade upp vårt tåg. Satte oss på en soffplats på tåget, mysigt! Klockan 13.07 lämnade vi Stockholm och var "hemma" i Göteborg igen vid 18.00.

Förutom filmerna från SubDVD köpte jag med mig en bok från Fotografiska, Photoshop-recept av Sanna Lund. Tror att man kan lära sig en del av den och få tips på hur man kan redigera bilder med olika effekter. Köpte även två magneter därifrån med motiv av Vee Speers, en australisk konstfotograf.

Göteborg känns ganska litet nu när man jämför med Stockholm. Jag har bara varit i Stockholm två gånger tidigare för konsert på Hovet, men då var jag inte direkt inne i Stockholm. Så det var en fin upplevelse, och vi hade verkligen tur som fick fint väder alla dagar! Speciellt på onsdagen var det riktigt sommarväder med sol och värme.

Stockholm känns som en fin stad med många fina utsiktsplatser och många trevliga ställen att besöka. Det var också väldigt mycket människor överallt, det är man ju inte riktigt van vid. Tycker att det kan vara ganska trevligt, kanske också lite jobbigt ibland. Men jag skulle nog kunna trivas i en storstad.

Jag gillade tunnelbanan och att man aldrig behövde hålla koll på tider, det var bara att gå ner till spåret och vänta på nästa tunnelbana, som oftast kom inom 5 minuter. Ungefär likadant var det med bussen och spårvagnen. Alltså väldigt bra kommunikationer och det kändes lätt och gick snabbt att ta sig till de olika delarna av staden.

Har också träffat en hel del trevliga människor - härligt när folk bara kan börja prata med varandra utan att de känner varandra! Så skulle jag önska att det var överallt!

Oskar

Stockholm var finast med dig.

2012-07-09, 00:45:16
URL: http://www.vakentimmar.com
Elin

Fina bilder som alltid! :) Den där photoshopboken verkar nice! Du får lära mig lite sen. ;) <3

2012-07-09, 08:34:07
URL: http://distinguish.blogg.se
Marie

Oj oj oj vad ni hunnit med...
Ni verkar haft mycket trevligt på er semester i Stockholm!
Vilka fina bilder du tagit Emma och så många!
Trevligt!
Kram och en fortsatt trevlig semester!

2012-07-10, 14:04:35
URL: http://marieclair.blogg.se
jessica

ser ut som ni hunnit med massa, mysiga bilder.