click tracking
     STARTSIDAN       ALLMÄNT       FOTO       KONSERTER       RECENSIONER       POESI       RESOR       RECEPT



Miss Li - Wolves
2013-04-23, 22:59:00


Miss Li - Wolves
Releasedatum: 2013-04-10

Precis ett halvår efter Tangerine Dream är Miss Li klar med sitt nästa album, Wolves. Det går inte att förneka att Miss Li, eller Linda Carlsson som hon egentligen heter, är produktiv - på sju år har hon levererat sju album. I februari 2006 införskaffade hon ett piano, började komponera och spela in låtar. Dessa la hon sedan upp på MySpace, där hon snabbt blev upptäckt och fick skivkontrakt. Efter det har allt rullat på med en väldig fart.

Nya albumet Wolves är uppdelat på två skivor. Den första innehåller nio nya låtar som är skrivna tillsammans med Sonny Boy Gustafsson, som också är producent, och mixade av Lasse Mårtén. Den andra är en bonusskiva med hennes tolkningar från TV-programmet Så mycket bättre. På denna skiva hittar man också två låtar av Stefan Sundström, Under isen (ligger himlen) och När tåget går.

Efter första lyssningen på Wolves kände jag mig ganska besviken. Var hade den där unika och energiska Miss Li med det speciella soundet tagit vägen? Det kändes som att dessa låtar lätt hade kunnat smälta in bland allt annat radioskval. Men när jag lyssnat ett par gånger till kunde jag ändå sträcka mig till att det lät helt okej. Det största problemet är kanske att jag jämför med albumet Dancing the whole way home från 2009, som jag tycker är fulländat. Detta är väl inte helt rättvist då dessa album har helt olika sound.

Öppningslåten Spaceship, som också är den första singeln, har en fin melodi och känns ganska stark. Antalet repriser av refrängen gör dock att man nästan hinner tröttna på den innan den är slut. Sugar coma, som kommer efter, känns ganska medryckande. Dancing in the dark är vacker, Russian roulette är min personliga favorit och The room avslutar skivan med stämning och tyngd. Låtarna däremellan känns mest som utfyllnad och har inte allt för spännande melodislingor. Texterna känns i allmänhet inte särskilt välarbetade, speciellt inte i låten Transformer. Men det som jag känner är mest synd är att skivan är alldeles för hårt mixad. Miss Lis klara, vackra röst kommer inte till sin rätt. Den sticker inte ut så mycket utan håller sig ganska jämn. Och musiken har blivit mer elektronisk och känns inte lika avskalad och rak som den brukar vara. 

På den andra skivan, där Miss Li har tolkat andras låtar, förstår man dock vilket geni hon är. Hon har verkligen gjort sina egna versioner av låtarna, och de är helt fantastiska. Hennes röst kommer fram mer och man känner glädjen och energin igen. De flesta av dessa låtar är på svenska, vilket kanske också är en av orsakerna till att de känns mer personliga. Varje låt på denna skiva är en höjdpunkt, och hennes version av Stefan Sundströms låt Under isen (ligger himlen) får ens hjärta att brista.

Med lite tveksamhet tycker jag att Wolves är ett bra album, än om mixningen är lite överarbetad och texterna lite underarbetade. Om inte annat är bonusskivan med hennes tolkningar värd allt, den hade inte kunnat vara mer briljant! 





Knutsson

Bra recension Emma! Själv läste jag denna recension för ett tag sedan, http://www.svd.se/kultur/miss-li-knackt-efter-sa-mycket-battre_8074534.svd Inte alltid så lätt att vara "kändis" med så mkt bättre i bagaget......

Svar: Tack så mycket Knutsson! Vad kul att du gillar den! :)
Ah, nej det är väl inte riktigt hennes grej. Hon sa det på konserten jag var på i november med, att hon inte kunde prata så mycket för att hon hade blivit så blyg. Men det märks verkligen att det är på scenen hon hör hemma! Hon är grym! :)
Emma

2013-04-27, 22:32:07




Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Bloggadress:


Kommentar:

Trackback


   Totalt:
   Denna månad:
   Denna vecka:
   I dag:



RSS 2.0